Znajdź nas na Facebook - rozwiń/schowaj

DSW - miejsce dla Ciebie

Dla pracownika

#EdukacyjneCzwartki | Przyroda - zapomniana przestrzeń wszechstronnego rozwoju dziecka

wydrukuj artykuł

Trzynaste seminarium z cyklu W poszukiwaniu nowych rozwiązań we wczesnej edukacji: forum wymiany myśli i doświadczeń pt. Przyroda - zapomniana przestrzeń wszechstronnego rozwoju dziecka. Prowadzenie: dr Maja Głowacka i dr Bogdan Ogrodnik, Pracownia Edukacji Żywej (www.pez.org.pl) - czwartek 15.03.2018 - wstęp wolny!


Seminarium dotyczyć będzie działalności Pracowni Edukacji Żywej prowadzonej głównie na Śląsku i skierowanej do przede wszystkim szkół podstawowych oraz rodzin dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym. Taki wybór grupy wiekowej podyktowany jest celami, które realizujemy w trakcie zajęć terenowych.

 

ZAPISZ SIĘ NA TO WYDARZENIE - KLIKNIJ TUTAJ

 

Cztery lata temu postawiliśmy sobie pytania: Czy w samym sercu aglomeracji górnośląskiej, w Katowicach, można proponować dzieciom i młodzieży ciekawe zajęcia terenowe w lesie czy innym terenie przyrodniczym? Uczyć o zachodzących w nim zjawiskach? Obserwować dzikie zwierzęta lub ich ślady? Stwarzać przestrzeń do poznawania lasu za pomocą różnych zmysłów? Do jego odczuwania? Wprawdzie Katowice są wśród miast wyjątkowe pod względem lesistości, ale i tak czasami do zajęć musiała wystarczyć „zaniedbana” część parku czy teren zielony porośnięty chaotyczną roślinnością, który potocznie nazywamy nieużytkiem. Nazwa sugeruje, że taki teren jest w mieście niepotrzebny, a nawet niepożądany. Tymczasem okazuje się, że te miejsca nadają się do wykorzystania edukacyjnego na równi z lasem czy z parkiem, zwłaszcza że właśnie tutaj spotykamy nie tylko ślady zwierząt, ale i same zwierzęta. Takie momenty są dla dzieci w każdym wieku wyjątkowe. Pozwalają im spojrzeć inaczej na miejsce, które dotąd traktowały – być może – jak przysłowiowy „nieużytek” czy też „nienaturalny” (więc właściwie pozbawiony wartości) las. Podczas zajęć miejsce to okazuje się być pełne życia, w którym można odkryć różne przyrodnicze skarby, a czasami i przeżyć przygodę.

 

Zajęcia terenowe mają znaczenie nie tylko poznawcze, ale i rozwojowe oraz wychowawcze. Rozwijają spostrzegawczość, uczą bezpiecznego poruszania się po lesie, koordynacji ruchowej, budują solidarność grupową czy, mówiąc ogólniej, stanowią profilaktykę tzw. Syndromu Deficytu Natury. Zwiększają motywację do nauki przedmiotów przyrodniczych, gdyż odrębność miedzy poszczególnymi naukami zaciera się w terenie.

 

 

Warsztaty spotkały się z dużym zainteresowaniem zarówno wśród dzieci, jak i nauczycieli. Od zeszłego roku proponujemy szkołom cykl pięciu spotkań z tą samą klasą rozłożonych równomiernie na wszystkie sezony przyrodnicze.  Dla rodzin przez cały rok organizujemy kilkudniowe wyjazdy do wybranej agroturystyki w Beskidach, gdzie prowadzimy całodniowe zajęcia, w których uczestniczą duzi i mali. W ten sposób budujemy społeczność tzw. Kręgu Leśnych Rodzin. Przynależność do Kręgu polega na wyborze takiego stylu życia rodziny, w którym jest czas na wspólne wyprawy przyrodnicze jako rodzaj profilaktyki skutków Syndromu Deficytu Natury.  

czwartek 15.03.2018 | godz.17:00 - sala 111

Trzynaste seminarium z cyklu W poszukiwaniu nowych rozwiązań we wczesnej edukacji: forum wymiany myśli i doświadczeń pt. Przyroda - zapomniana przestrzeń wszechstronnego rozwoju dziecka

Prowadzenie: dr Maja Głowacka i dr Bogdan Ogrodnik, Pracownia Edukacji Żywej (www.pez.org.pl)